Als je dagelijks met koffie bezig bent, is het belangrijk om alle ontwikkelingen op koffiegebied goed in de gaten te houden. Maar ook als ondernemer of manager is het goed om op de hoogte te zijn van alles wat er leeft en speelt rondom koffie. Welke zaken zijn op dit moment hot in koffieland en waar gaan we vooral in de toekomst nog meer over horen? We hebben hieronder de vijf belangrijkste koffietrends voor je op een rijtje gezet.

1. Er is steeds meer keuze in verschillende soorten koffie

Je weet dat medewerkers niet snel tevreden zijn als het aankomt op een goede bak koffie. Ze willen graag veel keuze hebben in de soorten koffie die ze kunnen drinken. Maar ook de plantaardige recepten worden steeds belangrijker. Je ziet meer en meer koffiespecialiteiten die bijvoorbeeld worden bereid met amandelmelk, sojamelk of speltmelk. We willen namelijk allemaal vooral lekker en gezond bezig zijn; en dus ook op het gebied van koffie.

2. De opkomst van Signature Drinks

Steeds minder vaak is de koffie die we drinken zwart. We laten ons in de horeca veel liever verrassen door de barista. Veel barista’s hebben een zogeheten ‘signature drink’: een drankje met eigen receptuur dat alleen zij perfect voor je kunnen bereiden. Volgens Starbucks heeft in principe elk seizoen eigen signature drinks. Vaak voorzien van de mooiste namen, zoals bijvoorbeeld de Pumpkin Spice Latte of de Salted Caramel Mocha. Alleen het uitspreken van de naam klinkt al heerlijk! Het ziet ernaar uit dat dit soort koffiebeleving in 2018 ook de weg naar kantoor gaat vinden. Zoals bijvoorbeeld via de Diva van Bianchi.

3. Geautomatiseerde automaten

Een koffieautomaat is geweldig op kantoor. Totdat er een storing is. Gelukkig zijn er tegenwoordig automaten die bedrijven pro-actief ontzorgen. Technologie is nu eenmaal haast niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Dit soort automaten kunnen automatisch een monteur naar de locatie sturen op het moment dat er een storing in het systeem plaatsvindt. En als de koffie in de machine bijna op is, wordt die automatisch besteld en geleverd op de betreffende bedrijfslocatie.

4. Het effect van water op koffie

Volgens vele topbarista’s is de kwaliteit van water bepalend voor de uiteindelijke smaak van de koffie. Koffiebars hebben bijna zonder uitzondering een speciaal waterfilter geïnstalleerd. Het verschil maak je namelijk gewoon niet meer met een bepaalde koffiesoort en ook het in huis hebben van verschillende soorten koffie is al lang niet zo bijzonder meer. Door te kiezen voor gefilterd water, kun je een nog betere kop koffie maken. Overleg met je medewerkers en kies samen voor een bepaald type water. En eigenlijk is dat best wel logisch, want water vormt toch met 98% het grootste bestanddeel van koffie.

5. Het belang van circulariteit

Consumenten zijn steeds bewuster bezig met duurzaamheid en het milieu. Ze willen graag eerlijke producten. Op dit vlak kun je als bedrijf natuurlijk ook niet achter blijven als het gaat om koffie. Een zeer belangrijke trend op het gebied van koffie is dan ook ‘circulariteit’. Ofwel: het vinden van oplossingen voor voedselverspilling en het hergebruiken van materialen. Het streven is om zo min mogelijk waarde van grondstoffen en producten te vernietigen tijdens het gebruik. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het recyclen van plastic (koffie)bekertjes zodat ze hergebruikt kunnen worden. Of het composteren van koffiedrab zodat dat gebruikt kan worden als meststof.

Wil je meer weten over de laatste ontwikkelingen op koffiegebied? Of zou je graag eens met specialisten van gedachten wisselen over wat de juiste koffie binnen jouw bedrijf zou kunnen betekenen? Vraag dan een gratis brainstormsessie aan.